Eerste indruk: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van nicolestegeman - WaarBenJij.nu Eerste indruk: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van nicolestegeman - WaarBenJij.nu

Eerste indruk: Hanoi

Door: Nicole Stegeman

Blijf op de hoogte en volg

15 Augustus 2017 | Vietnam, Hanoi

En de reis begint.... Toen ik het vliegveld uitstapte werd ik bijna een taxi ingeleid, de deur deden ze speciaal voor mij open, maar ik vroeg eerst nog ff hoe duur de rit zou kosten. 15 dollar. Dat werd meteen al 11 dollar omdat ik mijn hoofd begon te schudden. Ik zei vriendelijk nee (het werkte niet meteen), en liep door naar een shuttle bus waar ik uiteindelijk $1.30 kwijt was voor een rit van 45 minuten. Dat zegt veel over deze regio, alles is goedkoper te vinden. Ik werd niet voor de deur van mijn hostel afgezet, maar dat leverde gelijk de kans om de stad te ontdekken.

Het eerste dat mij opviel was de immense drukte, de hitte (40 graden!), en de scooters. Wat zijn het er veel. En wat toeteren ze vaak (ook in plaats van richtingaanwijzers) Oversteken is en blijft een kunst; je moet namelijk zo weinig mogelijk op het verkeer letten en in één keer de straat oversteken, het maakt uit hoe druk het is. De scooters (want auto's zijn er maar weinig) gaan vanzelf om je heen rijden, je moet alleen wel alsmaar hetzelfde tempo aanhouden en dan komt alles (meestal) goed. Of doe wat ik op mijn eerste dag deed, wacht totdat een lokale oversteekt en volg.

Ik dacht dat ik met mijn jeugd in de tropen de enorme hitte wel gewent zou zijn, maar dat viel een beetje tegen. Elke dag tussen de 36 en 46 graden, met natuurlijk ook 80-90% vochtigheid. Op mijn derde dag ging ik 's ochtends de deur uit met een blaren pleister die bijna meteen begon te smelten in mijn sandaal. En mijn camera had soms moeite met opstarten; ik moest eerst even het laagje vocht van de lens wegvegen voordat ik verder kon. In de middag zocht ik de airco op (meestal in een cafe), en 's Avonds koelde het ook niet af jammer genoeg.

De "old quarter", waar ik verbleef en waar de meeste winkels zaten, was heel loopbaar (maar meestal wel op de straat lopen want de stoep is bezet). De drukte was opmerkelijk. Op een bepaalde manier maakt dat de hele stad wel heel compact. Elke centimeter van de straat en stoep werd ergens voor gebruikt. Lokale mensen aten op kleine krukjes op de stoep, en winkeltjes liepen ook de stoep op. En verder moesten alle scooters ook ergens op de stoep worden geparkeerd. En op straat leek het altijd wel "rush hour", het maakt niet uit hoe laat het is.


  • 15 Augustus 2017 - 16:01

    Ellen:

    He Nicole,
    Ja, dat is wel even omschakelen, van europese temperaturen naar tropische en dan de luchtvochtigheid, daar wen je niet snel aan....
    leuk verslag van je eerste indrukken, hoop dat je wel oppast met dat drukke verkeer!!!

  • 15 Augustus 2017 - 18:22

    Pieter:

    Hoi Nicole,
    Leuk het eerste verslag te lezen. De link werkte niet super (helemaal niet) maar kan ook liggen aan ons www hier ......hoop dat je nog wat beter went aan de temperaturen daar....
    Veel plezier
    PS

  • 15 Augustus 2017 - 20:00

    Jacques De Hond:

    Dank je wel voor je eerste blog. De hitte en daarbijbehorende vochtigheid is haast niet te verdragen (zeker voor mij niet), ik denk dat ik de hele dag ga shoppen om in de airco te blijven ! Hoe is het met de prijzen daar, veel leuke dingen voor weinig ????? Vind het knap van je, dat je je zo snel aanpast en hoe is het hostel waar je bent ??? Valt het mee en slapen er veel op de slaapzaal ? Heb je al een beetje kennis gemaakt met andere backpackers ? Duizend vragen voor je; hoe is de natuur en what about Hanoi ?? Is het nog steeds een groot verschil met onze westerse cultuur en wat merk je van de politiek daar ? Maak je op een of andere manier contact met de lokalen en spreken ze een beetje Engels of alleen Frans ?? Heel leuk en ik smul van je verhaal. Je schrijft erg leuk en zet je gedachten goed op papier. Hoop gauw van je te horen ! Heel veel liefs Opa XX
    Take care !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Zuid Oost Azië 2017

ff reizen

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2017

Eerste indruk: Hanoi

12 Augustus 2017

Test

Actief sinds 31 Juli 2017
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 3698

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2017 - 26 September 2017

Zuid Oost Azië 2017

Landen bezocht: